Wanneer u of uw partner overlijdt, is de kans groot dat er opeens minder geld in het laatje komt. Natuurlijk kunt u daar zelf voor sparen, maar ook de overheid heeft regels opgesteld. Die staan in de Algemene Nabestaandenwet (Anw). De wet zorgt onder meer voor financiële ondersteuning. Nabestaandenservice kan deze voor u aanvragen. Wij informeren u daarnaast graag over de geldende regels en wetten voor nabestaanden.
Er zijn strenge eisen om in aanmerking te komen voor de Anw. U kunt er dus niet zomaar van uitgaan dat u de uitkering krijgt. De volgende voorwaarden zijn van toepassing wanneer u in aanmerking wilt komen voor de Anw:
Het maakt bij het aanvragen van de Anw niet uit of u getrouwd bent, samenwoont of geregistreerd partnerschap hebt.
Alleen rondkomen van de Anw-uitkering is niet voor iedereen makkelijk. Vaak gaat u er in inkomen flink op achteruit. Om dat bedrag aan te vullen, kunt u een verzekering afsluiten. Dit is de Anw-hiaatverzekering. Deze verzekering keert altijd het vooraf afgesproken bedrag uit, ongeacht het inkomen dat uw partner verdient. Meer weten over de regels en wetten voor nabestaanden? Neem hiervoor contact met ons op. Wij staan graag voor u klaar om u zorgen rondom verzekeringen en andere regelgevingen uit handen te nemen.
Financiële problemen na een overlijden voorkomen? Nabestaandenservice ondersteunt u graag met het inventariseren van de nieuwe financiële situatie en adviseert u over eventuele oplossingen. Hieronder vindt u dan ook belangrijke informatie rondom dit onderwerp. Wilt u aanvullende informatie? Maakt u dan vrijblijvend een afspraak met onze adviseurs.
Een overlijdensrisicoverzekering (ORV) keert een vooraf afgesproken bedrag uit, wanneer u voor een bepaalde datum overlijdt. Dit bedrag wordt uitgekeerd aan uw nabestaanden. Hiermee kunt u uw gezin beschermen tegen de financiële risico’s van uw overlijden. Zij kunnen de uitkering bijvoorbeeld gebruiken om de hypotheek of huur te betalen. Een overlijdensrisicoverzekering kan er ook voor zorgen dat uw partner voldoende inkomen heeft wanneer u (plotseling) overlijdt.
Ook via de overheid zijn er regelingen die ervoor zorgen dat u financieel wordt bijgestaan na het overlijden van uw partner. Een achterblijvende partner kan recht hebben op een nabestaandenuitkering uit de Algemene Nabestaandenwet (Anw). Wat de hoogte is van de uitkering verschilt per situatie. Toch kan deze regeling ervoor zorgen dat u een financieel steuntje in de rug krijgt.
Werkt u voor een werkgever? Grote kans dat deze een pensioencontract voor u heeft geregeld. U bouwt dan inkomen op voor wanneer u met pensioen gaat. In de meeste gevallen krijgt uw partner ook een uitkering als u overlijdt. Dit heet het weduwepensioen. Er zijn echter ook valkuilen. Hierover kunnen wij u informeren.
Wilt u meer weten over uw financiële situatie wanneer een dierbare van u overlijdt? Wij helpen u als Nabestaandenservice bij het regelen van onder andere financiële zaken. Als u contact met ons opneemt, zullen wij kijken naar wat wij voor u kunnen betekenen.
Na een overlijden moeten allerlei instanties op de hoogte worden gebracht. Denk hierbij aan het stopzetten of aanpassen van eventueel lopende contracten. Als de rekeningen hetzelfde blijven, moet de tenaamstelling van de rekening worden aangepast. Bij sommige organisaties gaat dit vanzelf, bij andere moet u hiervoor zelf actie nemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan verzekeringen, bankrekeningen, uitkeringen, abonnementen en goede doelen. Soms kan het lastig zijn om al deze instanties te vinden en te benaderen, zeker in de heftige periode na een overlijden.
Wij begrijpen als geen ander dat u rondom een overlijden liever niet bij deze zaken stilstaat. Zeker wanneer u niet goed op de hoogte bent van de situatie bij de verschillende instanties. Nabestaandenservice kijkt daarom naar wat er moet gebeuren en welke instanties geïnformeerd moeten worden. Neem contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak om dit te bespreken.
Bij een sterfgeval moeten verschillende administratieve zaken geregeld worden door de nabestaanden. Veel mensen hebben op het moment van overlijden namelijk abonnementen en lidmaatschappen lopen. Deze abonnementen en lidmaatschappen moet u op tijd opzeggen, om extra kosten te voorkomen. Het verschilt per type abonnement of lidmaatschap hoe dit in zijn werk gaat. Zo moet er soms een akte van overlijden getoond worden, terwijl in andere gevallen een e-mail of telefoontje voldoende is.
Lang niet altijd is het duidelijk welke abonnementen of lidmaatschappen de overledene had lopen. Wij helpen u uitzoeken wat er nog loopt, wat opgezegd moet worden of waarvan alleen de abonnementhouder gewijzigd moet worden.
Bewaar en bekijk ook geadresseerde post die na het overlijden nog bezorgd wordt. In de meeste gevallen kan het overgrote deel van de abonnementen en lidmaatschappen gevonden worden op deze manier. Echter gaat steeds meer communicatie per e-mail. Lang niet altijd hebben nabestaanden toegang tot e-mailaccounts van de overledene. Tegenwoordig kan deze toegang in het testament wel worden vastgelegd. Daardoor ondervinden nabestaanden na het overlijden geen problemen hierbij.
Heeft u hulp nodig bij het opzeggen van abonnementen en lidmaatschappen? Dan helpt Nabestaandenservice u hier graag bij. Neem vrijblijvend contact met ons op voor een afspraak op locatie of bij ons op kantoor. Wij zijn u graag van dienst.
Welke lopende verzekeringen heb ik eigenlijk allemaal? Een belangrijke vraag om uzelf te stellen. Een goed overzicht in uw huidige verzekeringsportefeuille kan voor veel rust en duidelijkheid zorgen. U wilt immers straks niet dat u zelf of uw nabestaanden straks nog onnodige kosten betalen.
Onze belangrijkste tip: zet de belangrijkste verzekeringen op een rij. Plaats ze in een overzicht en weet welke lopende verzekeringen er zijn. Als u uw papierwerk op orde heeft, geeft dat inzicht en vooral rust.
Nabestaandenservice kan u hierbij helpen. Uw verzekeringen worden door ons in kaart gebracht. Zo ziet u meteen waarvoor u precies verzekerd bent. Wij kunnen u helpen bij het tijdig afsluiten of bijwerken van een bepaalde verzekering. Zo komt u niet voor onverwachte kosten te staan. Meer weten? Of direct een afspraak maken? Neem vrijblijvend contact met ons op.
Wanneer een naaste is overleden, heeft u veel te regelen. Bekijk hieronder onze checklist zodat u niet voor (vervelende) verrassingen komt te staan.
Nabestaandenservice kan u begeleiden met het afhandelen van bovenstaande zaken. Daarnaast staan wij ook graag voor u klaar op het gebied van overige zaken die geregeld moeten worden na een overlijden. Zaken waarvan u niet weet waar te beginnen of waar u simpelweg uw hoofd niet naar heeft staan. Bent u geïnteresseerd in onze diensten en wilt u hier meer informatie over? Neem dan contact met ons op voor een afspraak bij ons op kantoor of bij u thuis.
Wij kunnen iedereen adviseren om een testament op te stellen. Zo komen uw nabestaanden niet met twijfels of zorgen te zitten wanneer u komt te overlijden. Belangrijk hierbij is om te benoemen wie uw wettelijke erfgenamen zijn. Dit kunt u namelijk zelf bepalen, maar alleen wanneer u dit vastlegt. Is er geen testament? Dan bepaalt de wet wie de erfgenamen zijn. De echtgenoot/echtgenote, geregistreerd partner en kinderen komen hierbij als eerste in beeld.
Wanneer er geen testament is, bepaalt de wet of u erfgenaam bent en op welk deel u recht heeft. Dit heet versterferfrecht. De wet verdeelt erfgenamen in vier groepen:
Volgens de wet moet eerst worden bekeken of er erfgenamen in groep 1 aanwezig zijn. Zijn die er, dan erven zij. Is dat niet zo, dan wordt er gekeken of er erfgenamen zijn die in groep 2 vallen. Ontbreken die ook, dan komt groep 3 aan de beurt en vervolgens groep 4.
Als iemand geen testament heeft opgemaakt en overlijdt met achterlating van een echtgenoot en kinderen, dan geldt de wettelijke verdeling. De wettelijke verdeling houdt het volgende in:
In een testament kan worden afgeweken van de wettelijke regels (het versterferfrecht). Om te weten of de overledene een testament heeft opgemaakt, kunt u kosteloos het Centraal Testamentenregister (CTR) raadplegen. Het CTR geeft inzicht of een overledene een testament heeft gemaakt en bij welke notaris het testament wordt bewaard. Het CTR beschrijft niets over de inhoud van het testament.
Komt u er niet helemaal uit? Wij helpen u graag bij zaken rondom bijvoorbeeld het testament. Zo bestaat er geen onduidelijkheid meer over wie de wettelijke erfgenamen zijn. Neem gerust contact met ons op, wij vertellen u graag wat wij voor u kunnen betekenen!
Op het moment dat uw dierbare komt te overlijden zijn er veel instanties die u moet informeren. De bank behoort tot een van de eersten op deze lijst. Wij informeren u over de stappen die ondernomen moeten worden en kunnen u zoveel mogelijk taken uit handen nemen bij het regelen van uw bankzaken.
Belangrijk is om het overlijden van uw dierbare zo snel mogelijk door te geven aan de betreffende bank. Elke bank hanteert zijn eigen werkwijze wanneer een overlijden wordt doorgegeven. Wij ondersteunen u bij het melden en aanleveren van de juiste gegevens en documenten om de rekeningen vrij te geven. Als de rekening door de bank is vrijgegeven dan kunt u als erfgenaam of de persoon die de nalatenschap afhandelt, toegang tot de rekening van de overledene krijgen.
Nabestaandenservice neemt graag voor u contact op met de betreffende bank. Als tussenpersoon zullen wij alle zaken keurig afhandelen. Indien wij u als contactpersoon nodig hebben, zullen wij dat laten weten. Er zijn verschillende documenten nodig om bankzaken na een overlijden te regelen. Wij kunnen u helpen deze documenten aan te vragen. Om de bankzaken te kunnen regelen, hebben wij in ieder geval een akte van overlijden nodig. En meestal ook een verklaring van erfrecht. Dit laten wij u weten. Wilt u gebruikmaken van een betrouwbaar tussenpersoon die uw zaken vakkundig en met de grootste zorg afhandelt? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We vertellen u graag wat wij voor u kunnen betekenen!